Op basis van het weloverwogen advies van het College van Kerkrentmeesters worden in verband met de hoge energietarieven enkele maatregelen ingevoerd.

De belangrijkste zijn:
De kerkgebouwen van Strijensas en Mookhoek worden van 1 januari t/m 31 maart 2023 niet gebruikt.
In de Dorpskerk worden dan 4 diensten per zondag gehouden: ochtenddiensten om 09:00 en 11:00 en middagdiensten om 16:00 en 18:00. Deze diensten worden afwisselend door de beide wijken ingevuld.

Meer informatie kunt u vinden in het document, wat via de volgende link te lezen is: [link document].

In 1948 is in de gemeente een tweede predikantsplaats gesticht en sindsdien wordt de gemeente gevormd door twee wijkgemeenten; wijkgemeente I en wijkgemeente Ichthus.

De omvang en de indeling van die wijkgemeenten worden geografisch geregeld, zoals beschreven in het plaatselijk reglement. De scheidingslijn loopt globaal van de Kerkstraat, het midden van de Julianastraat tot de Schelpweg. Wat in het dorp ten westen van deze lijn bevindt, is wijk 1 en tevens De Klem en Strijensas. De rest van de gemeente, inclusief het noordelijke gedeelte, de Oudendijk en Mookhoek/Schenkeldijk is wijk Ichthus. Elk van de wijkgemeen­ten heeft een eigen predikantsplaats en kerkenraad. Deze kerkenraad is ver­antwoordelijk voor de gang van zaken in de eigen wijk. Uiteraard zijn er nogal wat zaken, die het geheel van de gemeente aangaan; die zijn opgedragen aan de algemene kerkenraad (AK).

Dit betekent voor u, dat u lid bent van de Hervormde Gemeente Strijen en woont in één van beide wijkgemeenten. U wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de aangeboden activiteiten. De pastorale verantwoordelijkheid behoort toe aan één van beide wijkgemeenten. Dit houdt in, dat u pastoraal een beroep kunt doen op uw sectieouderling en/of wijkpredikant, van de wijk waar u bent ingeschreven. U heeft de mogelijkheid om, indien u dat wenst, pastorale overschrijving aan te vragen.

Ook de catechese is op deze manier georganiseerd, vanwege de belangrijke pastorale band die tijdens de catechesebijeenkomsten tussen wijkpredikant en jongere gelegd wordt.

Voor informatie en/of vragen, kunt u zich wenden tot de scriba van uw wijkgemeente.

Scriba van wijkgemeente 1:
Scriba van wijkgemeente Ichthus:

Vastgesteld in de vergadering van de algemene kerkenraad d.d. 7 april 2016.

Ds. C. Doorneweerd, voorzitter algemene kerkenraad
B.F. Klootwijk-van der Pligt, scriba algemene kerkenraad

Preses

De heer P.J. van der Vorm - Schenkeldijk 123, 3295 EE 's-Gravendeel - 06-51205003

Scriba

Mevrouw B.F. Klootwijk-van der Pligt - Noord Kavelsedijk 12, 3291 LW Strijen - 078-6741726
Mailadres:

Leden

De heer R.C. van Everdingen
De heer J. Hoogendijk
De heer A. Kerkstra
De heer J.A. Maaskant
Mevrouw C.H.J. van Melick-Fortuin
De heer N.J. Moret
De heer B.G. Riedé
De heer G. Voordendag

In de afgelopen periode is door de kerkenraden van beide wijkgemeenten afzonderlijk, nagedacht over het vaststellen van de grenzen, waarbinnen perforatie (zich laten overschrijven) naar de Hervormde Gemeente Strijen vanuit een andere kerkelijke gemeente mogelijk is. Bij bespreking hiervan, bleek dat beide wijken hetzelfde idee hierover hebben.
Binnen de algemene kerkenraad is vervolgens vastgesteld, dat alleen inwoners uit het oosten van de Hoeksche Waard een verzoek tot perforatie naar onze Hervormde Gemeente kunnen doen. De grenzen daarvan zijn de A29 en uiteraard de wateren rondom het eiland.
De betreffende persoon dient zelf contact op te nemen met de voorkeurswijk.
Eventuele uitzonderingen worden binnen de wijkkerkenraad besproken, die ook uiteindelijk de beslissing hierover neemt.

Algemene kerkenraad
september 2013

Hieronder kunt u de plaatselijke regeling downloaden of inzien:

Plaatselijke regeling AK